Żurek kontra barszcz biały. Barometr Providenta – zwyczaje i wydatki wielkanocne 2019

Niemal połowa Polaków wyda na święta wielkanocne podobną kwotę jak rok wcześniej. Na ich organizację średnio planujemy przeznaczyć 563 złote. To o 43 złote więcej niż w 2018 roku i jednocześnie o 140 zł więcej niż dwa lata temu – wynika z badania Barometr Providenta. Z deklaracji wynika też, że w tym roku to żurek (60 proc.) będzie częściej serwowanym daniem niż barszcz biały (41 proc.).

Wyniki badania Barometr Providenta, dowodzą, że tegoroczna Wielkanoc będzie kosztowała średnio 563 złote. Jest to kwota porównywalna z rokiem ubiegłym i znaczącą wyższa niż koszt organizacji świąt w 2017 r. Najwięcej na Święta planują wydać rodziny z dziećmi, które na ten cel przeznaczą przeciętnie 615 złotych. Natomiast średnie wydatki osób bezdzietnych wyniosą 460 złotych. Miejsce zamieszkania nie wpływa w istotny sposób na wysokość wielkonocnych wydatków. Takie same tendencje widoczne są zarówno w dużych aglomeracjach, jak i na obszarach wiejskich.

Jak pokazują wyniki Barometru Providenta, w tym roku wydatki nieznacznie różnią się od zeszłorocznych. Może to wskazywać, że w poziomie przychodów respondentów nie miały miejsca żadne znaczące zmiany. Niemal połowa Polaków zamierza przeznaczyć na Święta tyle samo co w poprzednim roku. Co piąty badany planuje wydać więcej, a co dziesiąty w tym roku będzie oszczędniej dysponować swoim wielkonocnym budżetem. – podkreśla Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska. – Co ciekawe, na miesiąc przed świętami aż 22 proc. respondentów nie myślało jeszcze o wydatkach na ten cel. Byli to głównie mężczyźni, co może potwierdzać, że to właśnie na kobietach spoczywa planowanie świątecznych zakupów – dodaje Anna Karasińska.

Wyniki badań potwierdzają, że większość Polaków celebruje wielkonocne zwyczaje. Zdecydowana większość respondentów – bo aż 91 proc – w Wielką Sobotę pójdzie do kościoła ze święconką. Niewiele mniejszy odsetek Polaków następnego dnia zje tradycyjne, wielkonocne śniadanie. Aż 44 proc. badanych zadeklarowało, że powstrzyma się od jedzenia mięsa od Wielkiego Piątku do niedzielnego śniadania.

Z Barometru Providenta wynika też, że święta najchętniej spędzamy w kręgu rodzinnym, we własnym domu – wskazało tak aż 77 proc. respondentów.  Prawie 40 proc. zamierza w tym szczególnym okresie odwiedzić rodzinę i znajomych. Tylko 2 proc badanych planuje w tym czasie wyjazd wypoczynkowy, a 1 proc. wybierze się do restauracji.

Dużą popularnością cieszą się tradycyjne zabawy związane z obchodami Wielkanocy. Najbardziej lubianą świąteczną rozrywką jest Śmigus-Dyngus. Niemal 70 proc. respondentów zamierza oblewać się wodą w lany poniedziałek. Tradycję malowania pisanek podtrzymuje już tylko 57 proc. badanych,  natomiast od lat coraz większą popularnością cieszą się prezenty przynoszone przez wielkanocnego zajączka. W tym roku znajdą się one w domach 4 z 10 badanych.

Żurek czy barszcz biały?

Święta wielkanocne to także tradycyjne dania. Jak pokazują wyniki Barometru Providenta na świątecznych stołach nie może zabraknąć jaj, bez których Wielkanocy nie wyobraża sobie ponad 90 proc. badanych. Popularną potrawą jest także biała kiełbasa, którą wskazało 68 proc.

Wyniki Barometru Providenta wskazują także tegorocznego zwycięzcę w sporze o to,  co jest popularniejsze – żurek czy barszcz biały. Według respondentów częściej planujemy przygotować żurek (60 proc. wskazań) niż barszcz biały (41 proc.). W kategorii ciast nie ma lidera. Zarówno makowiec i jak i mazurek wskazało niewiele ponad 40 proc. badanych. W domach 18 proc. respondentów pojawi się również pascha.

Wielkanoc wciąż pozostaje dla Polaków rodzinnym świętem, które najchętniej spędzamy w domu, za suto zastawionym stołem, przy którym spotykamy się z najbliższymi. – zauważa Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej w Provident Polska. – Ciepła, rodzinna atmosfera sprzyja zachowywaniu świątecznych zwyczajów. Najchętniej kultywujemy tradycje, które znamy z dzieciństwa, ale coraz częściej łączymy je ze świątecznymi zabawami, które w naszych domach pojawiły się dopiero niedawno.

O badaniu Barometr Providenta

„Barometr Providenta” to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w marcu 2019 roku na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Let’s block ads! (Why?)

zródło: Infowire.pl

Podziel się!

Dodaj komentarz