Źródło: Warner Music Poland
02/21/24
Fryderyk 2024: Janusz Wawrowski i Mischa Kozłowski nominowani w kategorii: „Album Roku. Muzyka Kameralna-Duety” z albumem „Chopin Inspirations”
„Chopin Inspirations” to prezentowana przez Janusza Wawrowskiego i Mischę Kozłowskiego opowieść o tym, jak Fryderyk Chopin daje o sobie znać w twórczości skrzypcowej Griega, Paderewskiego Noskowskiego i Sarasatego.
Album to zestawienie dwóch sonat i dwóch miniatur, które w swoim kontrastującym charakterze pokazują pełną gamę kolorów. Otwiera go Nokturn Op. 9 Nr 2 Fryderyka Chopina w skrzypcowym opracowaniu Pablo de Sarasate. Kompozytor, sięgając po to dzieło wykazał się ogromnym szacunkiem do oryginału, ale mimo to potrafił wnieść w niego swoją osobowość wirtuoza skrzypiec i fenomenalnie połączyć śpiewność fortepianu i skrzypiec. To wspaniała transkrypcja, która często spotyka się z opinią, że brzmi jakby była od początku napisana na skrzypce i fortepian. Edward Grieg to twórca nazywany często Chopinem północy. Jego Sonata nr 3 c-moll op. 45 na skrzypce i fortepian zdaje się prezentować echa Tria Fortepianowego g-moll op. 8 Fryderyka Chopina, w którym wybrzmiewa podobny nastrój i mroczny charakter. Widoczne w utworze ludowe tematy, romantyczna wirtuozeria i przepiękne frazy to zdecydowanie cechy wspólne obu kompozytorów. Burzliwy nastrój uspokaja Zygmunt Noskowski i jego Kołysanka. Kompozytor przez wiele lat nie miał dostępu do muzyki Chopina, a jej odkrycie było natychmiastową fascynacją. Niesamowita śpiewność i delikatność kompozycji tworzy uroczy utwór, nie tak łatwy do wykonania jak mogłoby się wydawać. Album wieńczy monumentalna Sonata a-moll op. 13 Ignacego Jana Paderewskiego z wirtuozowską partią fortepianu godną mistrza. Skrzypce dopełniają całość swoją śpiewnością i głębokimi frazami. Sonata ta tworzy swoistą klamrę podróży przez chopinowskie inspiracje, będąc kompozycją dedykowaną Pablo Sarasatemu, z którym Paderewski grywał w młodości.