Leasing przestanie się opłacać. Polski Ład wykup aut nazywa działaniem na granicy prawa. Przedsiębiorcy: Nie zgadzamy się

Leasing przestanie się opłacać. Polski Ład wykup aut nazywa działaniem na granicy prawa. Przedsiębiorcy: Nie zgadzamy się
Każdy kolejny dzień przynosi doprecyzowanie wiedzy przedsiębiorców dotyczących szczegółów tzw. Polskiego Ładu. Sztandarowy program gospodarczy Prawa i Sprawiedliwości nie znajduje akceptacji wśród przedsiębiorców i zawiera przepisy, które będą generować znaczące obciążenia przedsiębiorców, a w efekcie końcowym najmocniej uderzą w sektor MŚP. – Polski Ład najpierw wydawał się pomysłem niepozbawionym mankamentów, ale z zaletami natury społecznej. Każde kolejne informacje zdobywane przez przedsiębiorców pokazują jednak, że celem nowego systemu opracowanego przez Rząd jest pozyskanie jak największej ilości środków na realizacje programów społecznych i socjalnych. Przedsiębiorców oburzyły plany dotyczące zmian w leasingach, są one działaniem antygospodarczym – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Z projektu z dnia 26 lipca 2021 r opisanego w projekcie Polskiego Ładu wynika, że wykupienie auta z leasingu z myślą o odsprzedaży nie będzie już tak korzystne. Jeśli zapisy projektu wejdą w życie, to od 1 stycznia 2022 r. chcąc wykupić auto i przenieść je do majątku prywatnego, trzeba będzie zapłacić podatek dochodowy i VAT. Wydłużony zostanie też okres, w którym sprzedaż pojazdu zostanie obciążona podatkami: z 6 miesięcy do 5 lat. Przedsiębiorcy zapłacą więc nawet kilka tysięcy złotych podatku w momencie wykupu samochodu. Eksperci przyznają, że Polski Ład czyni leasing mniej opłacalnym. To kolejny cios w system zakupy i obsługi samochodów w przedsiębiorstwach.

– Nagle Minister Finansów stwierdził, że prywatny wykup aut poleasingowych jest nieuczciwy, dowiadujemy się, że to działania poza lub na granicy prawa, a firmy stosują agresywną politykę podatkową, czy nadużywają przepisów, nie zgadzamy się z taką retoryką. Kwestie leasingu są kolejnym uderzeniem w przedsiębiorców. Robi się to pod płaszczykiem zmian korzystnych gospodarczo. Korzystnych dla kogo? Na pewno nie dla ludzi, którzy przez lata zachęcani byli do rozliczania samochodów w leasingu – mówi Michał Wojtas, skarbnik i członek prezydium Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Organy podatkowe przez lata potwierdzały możliwość wykupu prywatnego samochodów po zakończeniu leasingu. Nigdy przepisy ani nie nakazywały wykupu przedmiotu leasingu na firmę, ani nie zabraniały wykupu prywatnego – dodaje Michał Wojtas.

Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie od kilku tygodni wspólnie z ekspertami izbowymi analizuje poszczególne zapisy Polskiego Ładu. Ogólna ocena dokumentu jest negatywna. Jak mówi Prezes Hanna Mojsiuk nie można oceniać pozytywnie projektu, który uderza najmocniej w sektor MŚP: – Skala zmian podatkowych w Polskim Ładzie i ilość obciążeń dla sektora MŚP jest druzgocąca. Rozmawialiśmy o tym aktywnie z Rzecznikiem MŚP Adamem Abramowiczem i podzielamy jego zdanie, że w tym kształcie Polski Ład nie jest programem wspierającym przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie – mówi Hanna Mojsiuk, Prezes Północnej Izby Gospodarczej.

Izba zachęca przedsiębiorców do udziału w konsultacjach Polskiego Ładu. Zachęcamy także do kontaktu z Rzecznikiem MŚP i do podpisywania petycji , której celem jest zebranie podpisów przeciwko zmianom w podatku liniowym. Petycja zostanie złożona na ręce Prezesa Rady Ministrów oraz Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej. Pod petycją podpisało się już ponad 25.000 osób. Petycja do podpisu: rzecznikmsp.gov.pl/petycja/

Michał Kaczmarek
Rzecznik Prasowy Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie