Oficjalne podsumowanie dotychczasowych prac w ramach projektu Szczecin 12,5 metra. Marek Gróbarczyk; „Tu powstaje Polskie Miami! Zobacz film!

Oficjalne podsumowanie dotychczasowych prac w ramach projektu Szczecin 12,5 metra. Marek Gróbarczyk; „Tu powstaje Polskie Miami! Zobacz film!
Siedem lat temu, w czerwcu 2014 dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisał z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie ważnej inwestycji. Same tylko prace przygotowawcze do modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m prawie dwa miliardy złotych. Dopiero po ich wykonaniu ruszyły zasadnicze roboty. Na Zalewie Szczecińskim powstały sztuczne wyspy, tor wodny pogłębiono do planowanej głębokości, umocnione zostały nabrzeża, powstały nowe obrotnice dla statków, połączono i udrożniono stare kanały. Wtorek, 6 lipca na wzgórzu w Lubinie górującym nad Zalewem Szczecińskim oficjalnie podsumowano dotychczas wykonane prace.

Plenerowa konferencja nie oznacza całkowitego zamknięcia inwestycji. Statki o zanurzeniu 12,5 metra będą mogły popłynąć do Szczecina dopiero w marcu przyszłego roku. Dyrektor UMS Wojciech Zdanowicz podkreślił natomiast, że urokliwa kraina, w obrębie inwestycji może już zmienić nazwę na „Kraina 46 wysp”.
Oficjalne podsumowanie dotychczasowych prac w ramach projektu Szczecin 12,5 metra. Marek Gróbarczyk; „Tu powstaje Polskie Miami! Zobacz film! [1]

To efekt powstania dwóch nowych, które usypał wykonawca prac. Jak podkreślił dyrektor to nie są wyłącznie kamienne,betonowe wyspy. Na jednej z nich już wkrótce pojawi się na nich roślinność. Druga może być wykorzystana do składowania urobku na przyszłe inwestycje.Oficjalne podsumowanie dotychczasowych prac w ramach projektu Szczecin 12,5 metra. Marek Gróbarczyk; „Tu powstaje Polskie Miami! Zobacz film! [2]

Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk podkreślił, że w wyniku, trwających jeszcze prac obszar przy-zalewowy zmienia swoje oblicze nie tylko na bardziej przemysłowy. Jego zdaniem prace przyczyniają się także do otwarcie innych, turystycznych możliwości, powstania małych przystani i marin. Jego zdaniem powstaje obszar, który nazwać będzie można „Polskim Miami”. Zdaniem Gróbarczyka na dzikich dotąd rozlewiskach powstawać będą nowe małe przystanie.Oficjalne podsumowanie dotychczasowych prac w ramach projektu Szczecin 12,5 metra. Marek Gróbarczyk; „Tu powstaje Polskie Miami! Zobacz film! [3]

Przy okazji Marek Gróbarczyk roztoczył też perspektywy turystycznego rozwoju , które jego zdaniem otwierają się dla Świnoujścia. Jego zdaniem, falochron zachodni powinien zostać przebudowany a między mariną północną, a falochronem zlokalizowana zostanie przystań dla statków białej floty. Zanim jednak dojść może to realizacji takich pomysłów przed Urzędem Morskim staje zadanie pogłębienia toru podejściowego do Ś-cia do głębokości 17,5 metra z myślą o przyszłym terminalu kontenerowym. Oficjalne podsumowanie dotychczasowych prac w ramach projektu Szczecin 12,5 metra. Marek Gróbarczyk; „Tu powstaje Polskie Miami! Zobacz film! [4]

Obecnie Urząd Morski musi zadbać o stałe utrzymanie głębokości i innych parametrów technicznych zmodernizowanego toru wodnego. Oszacowano, że roczny koszt utrzymania tego szlaku wyniesie 13 milionów złotych.Oficjalne podsumowanie dotychczasowych prac w ramach projektu Szczecin 12,5 metra. Marek Gróbarczyk; „Tu powstaje Polskie Miami! Zobacz film! [5]

źródło: www.iswinoujscie.pl