W jaki sposób zredukować lęk pracowników i zwiększyć ich bezpieczeństwo w miejscu pracy?

Poprawa bezpieczeństwa w miejscu pracy jest w rzeczywistości znakomitym sposobem na zwiększenie produktywności personelu i eliminację trudnych emocji towarzyszących epidemii. Odpowiednia komunikacja, badanie kamerą termowizyjną, czy budowanie relacji… – przyjrzyjmy się, w jaki sposób można zredukować stres pracowników i zwiększyć ich bezpieczeństwo.

3 filary pracy managera – jakie kwestie są w szczególności istotne?
Umysł ludzki nieustannie wypatruje grożącego nam niebezpieczeństwa, a jednym z naszych naturalnych celów jest przetrwanie. Jak się okazuje, nasza reakcja na zagrożenie jest pięć razy silniejsza niż reakcja na nagrodę i może znacznie wpłynąć na zdolność myślenia i działania. Stawiając pracowników w sytuacji ciągłego narażenia na zagrożenie, dosłownie zmniejszamy ich inteligencję. Dobrym pomysłem jest oparcie działań na poniższych 3 filarach:

Spokój – liderzy muszą rozpoznać własne „wyzwalacze lęku i trudnych emocji” – ludzi, projekty, określone sytuacje lub scenariusze, a następnie opracować strategie regulowania emocji oraz zachowania kontroli i spokoju, gdy narasta presja.

Budowanie relacji – aby zminimalizować reakcję pracowników na zagrożenie, managerowie powinni budować zaufanie wśród swoich ludzi; najpierw ich „połączyć ze sobą i z organizacją”, a następnie poprowadzić.

Komunikacja – negatywne stany psychologiczne u pracowników można zminimalizować skuteczną komunikacją. W czasach zmian nasz umysł wręcz oczekuje informacji. Wypełniając próżnię niepewności danymi, pozwala nam poczuć, że mamy kontrolę nad sytuacją. Jeśli informacje nie są dostępne, zaczynamy spekulować, co powoduje, że pracownicy mogą poświęcać ogromne ilości czasu i energii na wypełnienie luk. Zbyt często przywódcy uważają, że lepiej nic nie mówić, niż przyznać się do braku konkretnych informacji, ale w praktyce – nawet negatywne wiadomości są lepsze niż brak jakichkolwiek.

– Jako właściciel firmy, manager, osoba zarządzająca zespołem nie musisz znać wszystkich odpowiedzi. Bądź jednak uczciwy i przejrzysty. Mówiąc: „Nie wiem, ale mam nadzieję, że niebawem odpowiem na to pytanie” paradoksalnie pokażesz swoją siłę i zostaniesz doceniony przez pracowników – tłumaczy Marcin Nowacki, psycholog i coach biznesu.

Wsparcie technologii: badanie kamerą termowizyjną, maseczki ochronne, przyłbice
Podczas codziennej pracy każdy manager korzysta z różnorodnych zasobów, które wspierają jego zawodowe cele. Należą do nich zarówno zasoby własne, takie jak kompetencje miękkie i umiejętności kierowania zespołem w sytuacjach kryzysowych, jak i zasoby techniczne. Te ostatnie, w okresie epidemii mają bardzo duże znaczenie, gdyż oprócz mentalnego wsparcia, stanowią namacalne narzędzia potwierdzające troskę o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników. Maseczki ochronne, przyłbice, czy badanie kamerą termowizyjną – sprawdzają się zarówno wśród firm, które w halach produkcyjnych zatrudniają setki osób, jak i w mniejszych przedsiębiorstwach. W przypadku wirusa bowiem nawet 1 osoba zarażona może wywołać efekt kuli śnieżnej. Rezultat? Konieczność poddania pomieszczeń kwarantannie, a ostatecznie – zaburzenie funkcjonowania całej organizacji i wzrost niepokoju wśród załogi.
– Badanie kamerą termowizyjną pozwala zbadać nawet 16 osób w jednym momencie. Przyłbice ochronne oraz maseczki samoprzylepne MASTICKS z kolei stanowią dopełnienie „pakietu ochronnego” pracowników – mówi Tatiana Kuder z Etisoft. – Mamy świadomość, że właściciele firm, czy też kadra zarządzająca oczekują sprawnych rozwiązań, które zapewnią ich pracownikom możliwość pracy stacjonarnej. Jesteśmy godnym zaufania partnerem wspierającym funkcjonowanie organizacji, dlatego dostawy maseczek i przyłbic realizowane są ekspresowo – dodaje ekspert z Etisoft.

Badanie kamerą termowizyjną

Na koniec pamiętajmy – dobrym pierwszym krokiem dla pracodawcy jest aktywne słuchanie pracownika i prowadzenie z nim dialogu. Troska o bezpieczeństwo w sytuacji zagrożenia to najlepsza droga do zbudowania dojrzałego i lojalnego zespołu. To wręcz inwestycja, której efektem będzie sprawniejsze osiąganie celów przedsiębiorstwa w przyszłości.

Karolina Cempel
Konsultant ds. sprzedaży

Let’s block ads! (Why?)

Źródło: iswinoujscie.pl