Źródło: Universal Music Polska
03/13/24
Wojciech Urbański skomponował utwór inspirowany marką Mercedes-Benz
W internecie jest już dostępny utwór „Tribute to the Star”, zainspirowany duchem i dziedzictwem Mercedes-Benz.
Skomponował go utalentowany kompozytor i producent muzyczny młodego pokolenia – Wojciech Urbański. Za zremasterowanie pod kątem formatu Dolby Atmos odpowiada jeden z najbardziej doświadczonych rodzimych realizatorów dźwięku – Tadeusz Mieczkowski. Za miks odpowiada Jacek Gałowski. Utworu można wysłuchać w popularnych serwisach streamingowych. Dealerzy Mercedes-Benz będą prezentować go klientom w ramach pokazów możliwości najnowocześniejszych systemów nagłośnienia Burmester, wykorzystujących innowacyjną technologię Dolby Atmos, która oferuje wielowymiarowe doświadczenie dźwiękowe na niespotykanym dotąd poziomie.
Mercedes-Benz Polska zainicjował nowatorski projekt utworu na cześć trójramiennej gwiazdy w ubiegłym roku, a do jego skomponowania zaprosił wyjątkowo utalentowanego i cenionego artystę. Wojciech Urbański stworzył muzykę m.in. do filmów „Hiacynt”, „Fanfic”, „Lewandowski Nieznany”, czy serialu „Infamia”, a także odpowiadał za produkcję bestsellerowego albumu „Mogło być nic” Kwiatu Jabłoni. Stale współpracuje z Netflixem, a na swoim koncie ma m.in. prestiżową nagrodę branży muzycznej – Fryderyka – za płytę „4GET” zespołu Rysy oraz główną nagrodę na Festiwalu Muzyki Filmowej za muzykę do filmu „Hiacynt”.
– Od dziecka interesuję się motoryzacją, więc projekt „Tribute to the Star” był dla mnie tym bardziej fascynujący – i prestiżowy, bowiem Mercedes-Benz jako marka od zawsze wydawała mi się najbardziej tradycyjna, w takim sensie historycznego bogactwa, a jednocześnie bardzo ekskluzywna. I właśnie od tego zacząłem przygotowania: starałem się wyobrazić sobie, czym jest marka Mercedes – opowiada Wojciech Urbański. – Z jednej strony miałem w głowie obraz klasycznych modeli, pionierskich rozwiązań, z drugiej zebrałem doświadczenia z aktualną flotą, choćby z EQS-em czy nową Klasą E – samochodami, które stawiają na futuryzm, demonstrują przyszłość. I to był chyba najbardziej jaskrawy przypadek w mojej karierze, gdy absolutnie poczułem, że mój utwór musi to wszystko oddać – kontynuuje kompozytor.
Utwór „Tribute to the Star” swoją prapremierę miał w 2023 roku we wrześniu, podczas polskiego debiutu nowej Klasy E w Warszawie. Goście wydarzenia mogli wysłuchać jego wykonania na żywo, w koncertowej wersji z udziałem orkiestry. Teraz utwór został udostępniony do odsłuchu w audiofilskiej jakości.
Do sieci trafiła specjalnie przygotowana wersja utworu, wykorzystująca możliwości innowacyjnego formatu Dolby Atmos. W tym celu „Tribute to the Star” zmiksował Jacek Gawłowski – polski realizator dźwięku, który jest laureatem Grammy i członkiem National Academy of Recording Arts (NARAS), przyznającej tę wybitną nagrodę. Przez ponad ćwierć wieku lat swojej działalności zmasterował około 3000 tytułów, z czego wiele zdobyło tytuł złotej lub platynowej płyty. Artysta specjalizuje się właśnie w miksach Atmos.
Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów wprowadził technologię Dolby Atmos do swoich aut. Jak to działa Bazując na przesunięciach fazowych na różnych częstotliwościach, format ten pozwala stworzyć niespotykany dotąd efekt przestrzenności brzmienia. Umożliwia twórcom rozmieszczanie obiektów audio w trójwymiarowym polu dźwiękowym, wykraczając poza możliwości mono lub stereo i zapewniając niezrównaną jakość brzmienia, godną muzyki na żywo. Technologia dostosowuje się przy tym do środowiska odtwarzania, pozwalając słuchać utworów z niezrównaną czystością, dopasowaną do oryginalnej wizji artysty w studiu – niezależnie od tego, czy chodzi o przeszywającą dźwięki czy o wychwycenie subtelnego brzmienia kilku instrumentów, a nawet oddechu wokalisty.
– Choć mamy tylko dwoje uszu, to wiemy, kiedy ktoś mówi przed nami, a kiedy jest z tyłu, za nami. Umiemy to rozpoznać z zamkniętymi oczami. I technologia Dolby Atmos stara się to odtworzyć. To złożony proces na wielu poziomach, ale dzięki niemu słuchacz ma wrażenie, skąd dokładnie dobiega dźwięk w całej przestrzeni – nie tylko prawo–lewo, ale też daleko–blisko, z tyłu–z przodu, z góry–z dołu – wyjaśnia Wojciech Urbański.
Zmiksowanie utworu „Tribute to the Star” pozwala w pełni odkryć możliwości formatu Dolby Atmos, który na przestrzeni ostatnich lat trafia stopniowo do modeli – począwszy od Mercedesa Maybacha Klasy S przez najnowszą Klasę E aż po pojazdy kompaktowe, np. elektryczne SUV-y EQA i EQB. Zremasterowany utwór będzie służyć dealerom Mercedesa do prezentacji możliwości systemów dźwięku przestrzennego Burmester 4D i 3D wykorzystujących format Dolby Atmos. W najbardziej wyrafinowanych wersjach liczą one od kilkunastu do nawet ponad 30 głośników i dodatkowo korzystają z wzbudników w oparciach foteli, co zapewnia jeszcze bardziej immersyjne wrażenie muzyczne.
Technologia Dolby Atmos jest dostępna dla wybranych utworów muzycznych w popularnych serwisach streamingowych (Apple Music, Amazon Music, Tidal) oraz treści filmowych (m.in. Netflix, Apple TV, Amazon Prime, Disney). Oczywiście „Tribute to the Star” można odsłuchać także korzystając ze zwykłego zestawu stereo.
Czym inspirował się Wojciech Urbański, komponując utwór dla Mercedes-Benz? – W „Tribute to the Star” starałem się użyć najlepszych technik związanych z tradycjami muzycznymi, po które sięgam jako kompozytor muzyki filmowej, ale też technik współczesnych, nowoczesnych – i taką kombinację reprezentuje ten utwór. Tradycyjne instrumenty, czyli smyczki, klasyczna orkiestracja spotykają się tu z bardzo nowoczesną artykulacją. Cały utwór jest podbity subbasem, co komunikuje moc, siłę – niczym silnik w samochodzie. Smyczki skontrowałem świeżym bitem – perkusyjnymi breakami. Do tego dochodzą sample wokalne, które też komunikują ducha współczesności. Równocześnie zależało mi na warstwie emocjonalnej: na oddaniu szacunku dla historii firmy i jej konstruktorów. Cały utwór rozpędza się, nabiera tempa i pędzi, aż łagodnie spowalnia – w skrócie, jest dla słuchacza niczym przejażdżka Mercedesem dla kierowcy. I chciałem, by właśnie taki był – podsumowuje Wojciech Urbański.
Całą akcję od strony marketingu muzycznego koordynuje UMG for Brands, komórka będąca częścią wytwórni muzycznej Universal Music Polska, lider na rynku reklamowym w przeprowadzaniu niestandardowych akcji skupionych wokół artystów. UMG for Brands współtworzył koncepcję kreatywną projektu.
– Wierzymy, że muzyka jest potężnym i efektywnym narzędziem łączenia marki z ludźmi na poziomie emocjonalnym – mówi Joanna Sakowska, odpowiedzialna za prowadzenie projektu po stronie UMG for Brands. – Niezależnie od tego, czy marka chce zmienić swój dotychczasowy wizerunek, dotrzeć do nowego pokolenia, zwiększyć sprzedaż czy zbudować społeczność wokół siebie, muzyka sprawdzi się we wszystkich tych obszarach. Kluczem do sukcesu kampanii jest odpowiedni dobór artysty, który jest jej szczerze oddany i się z nią identyfikuje. Dlatego też naturalnym wręcz połączeniem okazała się być wysublimowana wizja artystyczna Wojtka, jego zainteresowania w obszarze nowych technologii, miłość do samochodów z dotychczasowym dorobkiem Mercedes-Benz i jego kierunkiem rozwoju w obszarze nowatorskiego podejścia do muzyki w swoich autach.
Universal Music Polska będzie również odpowiedzialny za wsparcie akcji reklamowych na swoich kanałach SoMe oraz za dystrybucję utworu na wszystkie platformy streamingowe.
Zapraszamy do posłuchania „Tribute to the Star” w serwisach streamingowych pod adresem:
Kontakt dla mediów:
Tomasz Mucha, tel. +48 698 697 222, e-mail: tomasz.mucha@mercedes-benz.com
Najważniejsze informacje o Mercedes-Benz AG:
Mercedes-Benz Group AG jest jedną z odnoszących największe sukcesy firm motoryzacyjnych na świecie. Dzięki Mercedes-Benz AG grupa jest jednym z wiodących światowych dostawców wysokiej klasy samochodów osobowych i aut dostawczych z segmentu premium. Mercedes-Benz Mobility AG oferuje finansowanie, leasing, subskrypcję oraz wynajem pojazdów, zarządzanie flotą, cyfrowe usługi ładowania i płatności, pośrednictwo ubezpieczeniowe, a także innowacyjne usługi z zakresu mobilności. Założyciele firmy, Gottlieb Daimler i Carl Benz, przeszli do historii, gdy w 1886 r. wynaleźli samochód. Mercedes-Benz – jako pionier samochodowej inżynierii – postrzega kształtowanie przyszłości mobilności w bezpieczny i zrównoważony sposób zarówno jako swoją motywację, jak i obowiązek. Firma koncentruje się zatem na innowacyjnych i ekologicznych rozwiązaniach technologicznych, jak również na budowie bezpiecznych i doskonałych pojazdów. Mercedes-Benz nadal systematycznie inwestuje w rozwój efektywnych układów napędowych i wyznacza kurs na całkowicie elektryczną przyszłość: marka spod znaku trójramiennej gwiazdy dąży do tego, by do 2030 r., o ile pozwolą na to warunki rynkowe, przejść na napędy w pełni elektryczne. Przechodząc od priorytetu prądu do koncepcji „tylko prąd”, wiodący na świecie koncern motoryzacyjny przyspiesza swój rozwój w kierunku całkowicie elektrycznej, opartej na oprogramowaniu przyszłości. Jego wysiłki koncentrują się również na inteligentnej łączności pojazdów, autonomicznej jeździe i nowych koncepcjach mobilności. Mercedes-Benz traktuje to bowiem jako swoją aspirację oraz zobowiązanie do wywiązywania się z odpowiedzialności wobec społeczeństwa i środowiska. Firma sprzedaje swoje pojazdy i świadczy usługi niemal we wszystkich krajach świata, a jej zakłady produkcyjne znajdują się w Europie, Ameryce Północnej i Łacińskiej, Azji oraz Afryce. Oprócz Mercedes-Benz, najcenniejszej luksusowej marki motoryzacyjnej na świecie (źródło: badanie Interbrand, 3.11.2022 r.), portfolio obejmuje marki: Mercedes-AMG, Mercedes-Maybach, Mercedes-EQ i Mercedes me, a także marki Mercedes-Benz Mobility: Mercedes-Benz Bank, Mercedes-Benz Financial Services oraz Athlon. Spółka jest notowana na giełdach we Frankfurcie i Stuttgarcie (symbol MBG). W 2022 r. grupa zatrudniała około 170 000 pracowników i sprzedała około 2,5 miliona pojazdów. Jej przychody wyniosły 150,0 mld euro, a EBIT – 20,5 mld euro.